Zdalne nauczanie – pomysły, rozwiązania, inspiracje

 Sytuacja, która dotknęła nas wszystkich  12 marca, zrodziła wiele pytań, wątpliwości i znaków zapytanie o to, jak poradzić sobie z nauczeniem, gdy szkoły są zamknięte? Niepewność i obawy były tym większe, że nikt z nas nauczycieli, uczniów i rodziców nie stanął dotąd w obliczu potrzeby wyłącznie zdalnego nauczania uczniów.

             Nasze pomysły i rozwiązania oscylowały wokół następujących celów:

– efektywnie nauczać,

– mieć systematyczny kontakt z uczniami,

– realizować podstawę programową,

– nie obarczać rodziców nauczaniem dzieci,

– chronić uczniów przed ustawicznym siedzeniem przy komputerze,

– pamiętać o aktywnościach  pozalekcyjnych (kółka, konkursy, świetlica, zajęcia indywidualne),

 Już od 16 marca rozpoczęliśmy systematyczne nauczanie online, uczniowie wszystkich klas w ciągu tygodnia uczestniczyli w co najmniej 25 lekcjach. Łącznie (od 16.03 do 25.06.2020 r.) przeprowadziliśmy ponad 2000 zajęć. Pamiętaliśmy o tym, by uczniowie nie siedzieli zbyt długo przy komputerach, dlatego skonstruowany plan lekcji przewidywał dość długie przerwy. Dzieci w klasach 1-3 mogły uczestniczyć w tzw. „odrabiankach”, oprócz tego prowadzone były zajęcia świetlicowe od poniedziałku do piątku w godz. 15:00-18:00, otwarte również dla dzieci spoza Naszej Szkoły. W ten sposób chcieliśmy nie tylko odciążyć rodziców, ale także tworzyć więzi z dziećmi, zapewniać im ciekawe pomysły na spędzanie wolnego czasu w sytuacji społecznej izolacji. Dzięki temu uczniowie mieli także szerszy kontakt z rówieśnikami.

             Zajęcia online były prowadzone za pośrednictwem platformy Cisco Webex, dzięki temu nauczyciele mieli bezpośredni kontakt z uczniami, a to z kolei pozwalało wytworzyć interakcje przypominające te, które mają miejsce w szkolnych klasach. Mieliśmy świadomość, że być może pewne treści były trudniejsze do opanowania dla  niektórych uczniów, w tej formie nauczania, ale tę „stratę” chcieliśmy zrównoważyć poprzez korzyści wynikające z uruchomienia zainteresowań dzieci. Prowadziliśmy dodatkowe zajęcia online z gry na instrumencie, rozwijające zainteresowania logiczno – matematyczne, czytelnicze, logopedię, plastyczne oraz przygotowujące do egzaminu ósmoklasisty.

             Dość dużo czasu poświęciliśmy także na realizację zadań służących podtrzymywaniu życia społecznego szkoły:

– uruchomiliśmy akcję na Facebook’u szkoły – Mój pomysł na napis #zostańwdomu,

– na stronie i fanpage szkoły zamieszczaliśmy krótkie porady pedagogiczne dla rodziców, jak radzić sobie z emocjami w sytuacji, która nas wszystkich dotknęła,

– mimo pandemii przeprowadziliśmy cykliczny konkurs artystyczny Młode Talenty w formie online (nagrania i prace naszych uczniów zamieszczone zostały na Facebook’u Naszej Szkoły),

– zorganizowaliśmy także w tej samej formie, spotkania z rodzicami,

– zrealizowaliśmy projekt spotkania z youtuberem podróżnikiem – Emilem Truszkowskim, który połączył się z nami prosto z Japonii. Współtwórcą pomysłu był jeden z naszych uczniów.

Share :